Panningen wint terecht tegen rechtstreekse concurrent om nacompetitieplek

We kunnen niet echt spreken van een degradatiekraker, maar de belangen waren groot in het duel tussen SV Panningen en SV United deze zondag. Immers Panningen en United staan beide op een nacompetitieplek met allebei 23 punten. De winnaar krijgt nog alle kansen zich vrij te spelen van nacompetitie; de verliezer komt akelig dicht in de buurt van directe degradatie. Aan een gelijkspel hebben beide ploegen niets. En dat was te zien in de wedstrijd. Angst om te verliezen regeerde en de wedstrijd was verder niet om aan te zien. Maar uiteindelijk trokken de groenwitten uit Panningen, terecht, op basis van een betere tweede helft, aan het langste eind en wonnen met 1-0. De omstandigheden waren echt zomers, een prachtig voorjaarszonnetje scheen op Panningen-Noord. Panningen moest het stellen zonder aanvoerder Youri van den Hurk en supersub Robin van Osch. Voorwaar geen gemakkelijke opgave voor de vervangers Dion Vogelsangs en Tom Wilmer.

In het eerste kwartier gebeurt er nagenoeg niets, de bal wordt wat heen en weer geschoven op het middenveld en beide partijen lijden constant balverlies. In de 16e minuut is er een kans voor SV United; een kopbal uit een corner wordt door de Panningse verdediging geblokt. Het zal voorlopig hun enige kans blijken te zijn in de eerste helft. Ook Panningen krijgt nu af en toe een kansje; een schot van Nick Wilmer in de 19e minuut wordt met veel moeite gestopt door United-doelman Rik Wijers. Tot vlak voor rust gebeurt er niets noemenswaardig meer. Maar dan creëert Panningen toch enkele serieuze kansen. In de 45e minuut moet Rik Wijers al zijn talenten aanspreken om een schot van Patrick Joosten en de rebound van Bas Wilmer te pareren.  Maar de allerbeste kans is voor Nick Wilmer die alleen voor de United-doelman opduikt om hem met een lob te verschalken. Rik Wijers kan fraai redden en Nick Wilmer probeert het met een kopballetje over de doelman; weer redt Rik Wijers en ook de rebound van Dion Vogelsang wordt door hem geblokt. En zo wordt het 0-0 met de rust.

Na rust is er meteen consternatie. Een ongelukkige botsing tussen Dion Vogelsang en anderzijds United-doelman Rik Wijers en ook nog United-verdediger Joris Peelen leidt tot een oponthoud van ca. 7 minuten. Joris Peelen moet geblesseerd het veld verlaten en Rik Wijers moet dat een kwartier later eveneens doen. Na rust is Jordi Kirkels in het veld gekomen en aan beide kanten wordt uitgebreid verder gewisseld. Ramon Sijben en Rowan v/d Dungen komen voor Panningen in het veld en langzaam trekken de groenwitten het spel naar zich toe. Echte kansen blijven vooralsnog echter uit. In de 74e minuut de enige echte kans voor SV United; het schot van Mike Linders wordt echter geblokt. Aan de andere kant gaat Ramon Sijben 3 minuten later alleen op het Wanssumse doel af, maar wordt onreglementair gestuit. Heel even is er discussie geel of rood; maar iedereen accepteert de gele kaart van scheidrechter Daan Cortenbach, Bas Wilmer schiet de vrije trap buiten bereik van de invaller-doelman van United op de lat; het had Panningens voorsprong kunnen zijn. Nick Wilmer schiet een vrije trap vanaf links in een keer op doel en met een uiterste inspanningen redt de United-goalie. En dan, in de 89e minuut de bevrijdende, en uiteindelijk ook verdiende treffer voor SV Panningen. Jordi Kirkels schiet hem binnen en is daarmee matchwinner.

Panningen voegt 3 belangrijke punten toe aan zijn conto en is nog steeds in de race om de nacompetitie te ontlopen en de 3e klasse plek veilig te stellen. Pinkstermaandag volgt weer zo’n cruciaal duel tegen FCV uit Venlo.