Panningen toont karakter door winst op Sparta’18

De groenwitten moesten diep gaan maar wisten uiteindelijk de drie punten bij te schrijven in de strijd tegen degradatie.

De gasten uit Sevenum hadden in de beginfase een overwicht. Panningen opereerde uit een versterkte verdediging. Onder leiding van Jeroen Beeks bleef de Panningse achterhoede makkelijk overeind. En mocht er toch enig gevaar ontstaan, dan toonde keeper Jordy Nelissen zijn kunnen. Zo ook in de 10e minuut, een Sparta aanvaller ontsnapte aan de aandacht, maar zijn schot was een prooi voor de groenwitte keeper. In de tegenaanval wist Dion Cuijpers bijna het doel te treffen maar zijn kopbal ging net over. Het was een duel op het middenveld. Sparta had een optisch overwicht en Panningen loerde op de counter. Halverwege deze eerste helft kwam de Panningse ploeg iets meer opzetten en vocht zich in de wedstrijd. Zo schoot de uitstekend spelende Youri v.d. Hurk in het zijnet. Maar ook Sparta liet zich niet onbetuigd. Zo werd een gevaarlijk schot vanaf 16 meter op het laatste moment nog geblokt.

Echter de ruststand was en bleef 0-0.

Na de thee wisselde Panningen en kwamen Robin van Osch en Patrick Joosten in het veld. Maar de eerste minuten waren voor Sparta wat Panningen onder druk zette.  En toen scheidsrechter Rutgers van Eck in minuut 51 voor een strafschop floot voor Sparta, Roy Cuppen haakte een Sparta aanvaller, vreesde de Panningen-aanhang  weer voor een doemscenario. De 0-1 voor Sparta was een feit.

Panningen moest hierna de aanval zoeken. Ook Remco Litjens kwam de groenwitte aanval versterken. En toen in de 59e minuut dezelfde Remco Litjens in de zestien werd vastgehouden aan zijn shirt, kon de scheidsrechter niets anders dan voor strafschop te fluiten. Bas Wilmer benutte dit buitenkansje en trok de stand gelijk. Na deze gelijkmaker voerde Panningen de druk op en 10 minuten later toonde Robin van Osch zijn klasse door iedereen zijn hielen te laten zien en met een bekeken schot liet hij de bezoekende keeper kansloos. Panningen had de wedstrijd omgekeerd en leidde met 2-1.

Sparta moest risico’s nemen en zocht de aanval. Echter de achterhoede van Panningen gaf geen krimp en bleef vrij eenvoudig overeind. De Panningen voorwaartsen wisten wel raad met de ruimte die de Sparta verdediging weggaf. En het was wederom Robin van Osch die ietwat fortuinlijk de 3-1 liet aantekenen. Het werd, ver in blessuretijd, zelfs 4-1 voor Panningen. Ayoub Amhaouch wist zijn tegenstander te verschalken en alleen voor de keeper schoot hij beheerst de bal tegen de touwen.

Panningen kan drie punten bijschrijven in de strijd tegen degradatie. Maar belangrijker was de manier hoe de groenwitte formatie dit bereikte. Met een tomeloze inzet, strijdend voor iedere meter en niet opgeven wist men de gasten uit Sevenum over de knie te leggen.