Verlies Panningen in degradatieduel

SV United, een naam uit de Premier League, maar in de praktijk de gefuseerde voetbalverenigingen uit Meerlo en Wanssum en in de dagelijkse praktijk tegenstander van SV Panningen. Op het spel stond voor Panningen aansluiting met de ploegen die de nacompetitie willen ontlopen en voor de thuisclub uit Wanssum zou een overwinning aansluiting betekenen met de ploegen die directe degradatie willen ontlopen (waaronder Panningen). Een regelrechte degradatiekraker dus. De verwachtingen bij de Panningse supporters waren hooggespannen; immers Panningen had goed partij gegeven tegen ONDO, maar omdat het niet wist te scoren, ging deze wedstrijd toch verloren. Panningen trof een tegenstander die gewoon gretiger en feller was in de duels. Bovendien kon de Panningse defensie hèt wapen van SV United, de combinatie van een balvaste spits (Indy Phillips) met een snelle vleugelspeler (Mike Linders) niet neutraliseren. Het hoofdveld van SV United was te drassig en daarom werd de wedstrijd op kunstgras gespeeld. Het zou bepaald niet in het voordeel van de groenwitten werken.

De allereerste schietkans is voor Panningen en doet zich voor in de 10e minuut; Nick Wilmer schiet over. 5 Minuten later geeft de spits van United, Indy Phillips zijn visitekaartje af: na een perfecte balaanname met de rug naar het doel draait hij fraai weg van zijn tegenstander en schiet hard en laag in de linkerhoek, Panningen-doelman Jordy Nelissen moet gestrekt naar de hoek, maar kan nog redden. Ook 3 minuten later kan hij redden op een inzet van Sven Lenssen. Het zijn slechts voorbodes van wat komen zou. In de 20e minuut kan uitblinker Indy Philips een pass verzenden op de op snelheid liggende andere man van de wedstrijd Mike Linders. Het betekent 1-0. Panningen kan nog wat terugdoen, een snelle counter brengt Nick Wilmer alleen voor de United-doelman, maar het blijft 1-0. In de 42e minuut een herhaling van zetten: een steekpass van Indy Phillips bereikt weer Mike Linders, die een aanval doeltreffend weet af te ronden: 2-0. En de koek is nog niet op voor United, Sven Lenssen scoort vlak voor rust 3-0. Een kansloze achterstand voor de groenwitten.

In de tweede helft komen supersub Robin van Osch en Ayoub Amhaouch in het veld. En ook Matijs Heesen maakt zijn opwachting. Maar het lukt de groenwitten vooralsnog niet de blauwe muur te slechten. En we weten inmiddels hoe gevaarlijk de United counters zijn. In de 63e minuut scoort Nick Wilmer nog 3-1 na voorbereidend werk van Robin van Osch. 10 Minuten later doet zich een curieuze situatie voor. Max Lenders is in de ploeg gekomen en trainer Naard Vaes is door zijn veldspelers heen. Ayoub Amhaouch raakt geblesseerd en kan niet verder. En daarom wordt doelman Jordy Nelissen gebombardeerd tot spits en gaat invaller-doelman Jori Janssen het doel verdedigen. Maar alhoewel Jordy met zijn acties best wel wat gevaar sticht blijft de United-defensie gewoon overeind. In de 95e minuut scoort Indy Phillips nog de 4-1, maar die is voor de statistieken.

Panningen kan zijn wonden likken; het verloor terecht een degradatieduel. Geluk bij deze tegenspoed is, dat de naaste concurrenten voor de degradatieplaatsen, buiten United dan, ook verloren. A.s. zaterdag om 18.00 uur wordt op het sportpark Kerkeböske de bekerclash tussen Helden en Panningen gespeeld.