JO13-1 wint derby tegen Helden en ligt op titelkoers in fase 2

Afgelopen zaterdag traden de mannen van JO13-1 aan tegen V.V. Helden. Deze wedstrijd is altijd al een wedstrijd op zich maar nu nog specialer omdat PEC’20 als koploper richting Helden trok en omdat de spelers van beide zijden elkaar door en door kennen van de brugklas op het BBC. Er zijn de laatste maanden zelfs over en weer vriendschappen ontstaan maar die werden deze morgen even geparkeerd.

De inzet was duidelijk. Helden wilde het de mannen van PEC’20 zo moeilijk mogelijk maken en lieten vooraf weten niet al te veel vertrouwen te hebben in een goede afloop. Achteraf onterecht zo bleek. Echter PEC’20 wilde deze wedstrijd per se winnen om komende zaterdag een heuse kampioenswedstrijd te mogen spelen tegen SVC’2000 in Panningen.

In de eerste helft ontstond een eenzijdig spelbeeld waarin PEC’20 duidelijk de beste papieren had. Slechts één vrije trap van ruime afstand belande op de lat boven de keeper van PEC’20. Daar tegenover stonden enkele mooie aanvallen vanuit de kant van PEC’20 waarin zij keer op keer een uitblinkende keeper van Helden op hun pad vonden. Helden verzette zich kranig en kreeg loon naar werken met een 0-0 ruststand.

En als je de kansen zelf niet maakt…… dan komt vanzelf die ene kans voor de tegenstander. En zo geschiedde. Helden bleef strijden en loerde op de counter. Die kwam er snel in de tweede helft en zo kwam de rechtsbuiten 1 op 1 tegen keeper Bas die ook een voortreffelijke wedstrijd keepte. Dit liep vooralsnog goed af door puik keeperswerk maar een moment later met een miscommunicatie in de verdediging van PEC’20 kwam Helden geheel terecht in het beeld van de tweede helft op 1-0 voorsprong. De mannen van Helden gingen echt geloven in een stunt terwijl de mannen van PEC’20 steeds verder uit elkaar leken te vallen. Trainer Jordi probeerde met enkele omzettingen en wissels het spelbeeld weer te laten kantelen. Met een laatste omzetting en meer aanvallender spelconcept kreeg PEC’20 in de laatste 10 minuten het heft weer in handen. Een corner belande onder druk van de aanvallers van PEC’20 op het hoofd van een verdediger van Helden die een eigen doelpunt maakte; 1-1. Nu kwam het geloof weer in handen van PEC’20. Er werd als team flink druk gezet op de verdediging van Helden. Na een afgeketste aanval in de laatste minuut met een afvallende bal net buiten de zestien twijfelde Luca Antonioli niet. Een hard schot belande achter de keeper van Helden: 1-2! De vreugde explosie was te voelen tot ver in Egchel. De mannen van PEC’20 kregen wellicht hiermee iets te veel maar het spelbeeld met name in de eerste helft werd dan toch beloond met 3 punten. Na het laatste fluitsignaal kwamen de vriendschappen over en weer tot leven en een troostende high five werd over en weer gegeven. PEC’20 de winnaar van de dag met 3 punten, echter de mannen van Helden waren deze morgen de morele winnaar. Zij stegen met een voortreffelijke teamgeest boven zichzelf uit en maakte het de koploper meer dan lastig.

Komende zaterdag mogen de mannen van de trainers Jordi en Lars zichzelf belonen met het kampioenschap in fase 2. Hiervoor telt alleen de winst voor een zeker kampioenschap gekeken naar de verliespunten en onderlinge onbalans in wedstrijden in de poule. De mannen van PEC’20 hebben in dit regenseizoen wonderbaarlijk het volledige programma af kunnen werken met dank aan onze wedstrijdsecretaris Nicole. Bij winst is er geen enkel team wat hen dan officieel kan inhalen qua (verlies)punten. De traditionele lastige wedstrijd tegen SVC begint om 12 uur op Panningen Noord. Eerder dit jaar werd gewonnen met 4-6 en verloren met 6-1 van deze ploeg in Roermond. Dat omschrijft ook direct dit seizoen van JO13-1, de ene helft is de andere niet en elke week is dit weer een beleving apart voor het trainersgilde. Een prachtig affiche en wellicht het begin van een mooie dag met s ’avonds Helden 1 tegen Panningen 1 in het verschiet voor trainer Jordi. Tot zaterdag.