Zwaarbevochten overwinning Panningen op Grashoek

In 1962, zestig jaar geleden, won Grashoek voor het laatst van Panningen. De groenwitten speelden ook toen in de 4e klasse en begonnen aan een lange opmars naar de top van het amateurvoetbal. Deze zondag lagen de kaarten anders, SV Grashoek beschikt met de Oekraïners Ivar Muchak en Oleksander Nikolaichuk over veel voetballend vermogen en de combinatie  met de strijdlust van de overige geelzwarten, maakt dit elftal tot een van de betere ploegen in de 4e klasse. Bij Panningen ontbraken de sterkhouders Roy Cuppen en Jeroen Beeks, beiden centrumverdedigers en ook Robin van Osch, Panningens snelle vleugelspits stond wegens ziekte niet in de basis. Hij zat wel op de reservebank. Kortom ingrediënten te over voor een spannende voetbalmiddag. En spannend zou het ook worden.

De eerste helft wordt gekenmerkt door flipperkastvoetbal; veel lange ballen en veel  balverlies aan beide zijden. Kansen te over voor met name Grashoeks centrumverdediger Ivar Muchak om alles wat op zijn weg kwam te neutraliseren. Doelrijpe kansen ontstaan er nauwelijks; alleen in de 10e minuut als zijn landgenoot Oleksander Nikolaichuk een schietkans krijgt, maar Youri van den Hurk ternauwernood nog redding kan brengen, wordt het spannend. De volgende kans, weer voor SV Grashoek, doet zich pas voor in de 33e minuut en Grashoeks Chris Hunnekens had kunnen en moeten scoren. Panningen komt in de eerste helft nauwelijks tot doelrijpe kansen en kan in zijn handjes knijpen met de 0-0 ruststand.

De tweede helft brengt de sensatie. Na een inschattingsfout op een hoge bal in de 49e minuut kan Oleksander Nikolaichuk namens Grashoek 0-1 scoren. Panningen herstelt zich enigszins en schept zich kansen voor Ayoub Amhaough en Robin van Osch, inmiddels ingevallen voor Dion Cuijpers. En dan ontploft het kruitvat. Scheidrechter Ton Schnitzler fluit in de 68e minuut voor penalty na een op het oog lichte overtreding tegen Nick Wilmer. Alles wat Grashoek een warm hart toedraagt veert op en protesteert. Ramon Sijben verzilvert dit buitenkansje uiterst koelbloedig: 1-1. Achteraf zal scheidsrechter Ton Schnitzler toelichten: “Het was een schouderduw van de verdediger zonder de mogelijkheid de bal te spelen. Op het middenveld zou ik hier gewoon voor gefloten hebben, dus hier ook”. En over de lichte schouderduw: “Het was ook maar een lichte penalty”. Maar goed de stand is 1-1 en de strijd verhardt en voor het publiek wordt het steeds spannender naarmate het einde nadert. En dan de ontknoping: een fout in Grashoeks verdediging brengt Robin van Osch die op snelheid ligt in balbezit. En degene die de snelle vleugelspeler kennen, weten dan hoe laat het is. Achterhalen is niet mogelijk en alleen voor Grashoek-doelman Koen Clephas maakt hij geen fout. Panningen leidt met 2-1 en houdt in de resterende 8 minuten stand.

En daarmee doen de groenwitten goede zaken op de ranglijst en houdt de afstand tot de bovenste plaatsen beperkt. Zondag wacht de uitwedstrijd tegen TSC’04.