Thriller in Helenaveen, Panningen trekt aan het langste eind en blijft derdeklasser

Het was een geweldige ambiance op sportpark de Stikker in Helenaveen. Op de rol stond de finale in de strijd om een plaats in de 3e klasse tussen Panningen en Meterik. Vele honderden man publiek omzoomden het veld. En het werd een thriller van de eerste orde; Alfred Hitchcock had geen spannender script kunnen schrijven voor deze wedstrijd. De ontlading was dan ook enorm na afloop; Panningen vierde het behoud van het derdeklasserschap alsof het een kampioenschap betrof.

De omstandigheden waren alleszins redelijk; alleen een straffe zuidwesten wind had regelmatig invloed op de baan van de bal. Af en toe een regenbuitje kon verder niemand deren; voetbal is nu eenmaal een buitensport. Met scheidsrechter Gijs Rongen uit Merselo en twee neutrale assistenten had de KNVB een gerenommeerd arbitraal trio aangesteld. Ondanks de belangen en de formidabele fysieke inzet, had scheidsrechter Rongen de wedstrijd in de hand.

Het was al duidelijk toen beide teams het veld betraden. De frêle groenwitten uit Panningen zouden fysiek het onderspit delven tegen de potige kerels uit Meterik en zij zouden het moeten hebben van het voetbal zelf. Maar de jongens gaven uitstekend partij tegen de mannen van Meterik.

De wedstrijd is 8 minuten oud als Meterik een eerste doelpoging doet. Het harde lage schot wordt gepareerd door Panningen-doelman Jordy Nelissen. Daarna pakt Panningen het initiatief en laat zien dat het terecht een derdeklasser is. Panningen speelt het betere voetbal en Meterik stelt daar fysieke kracht tegenover. Uit het niets komt Meterik plotseling op een 0-1 voorsprong. In de 18e minuut schiet Bart Houben Meterik plotseling fraai op voorsprong. Niks aan het handje is de mening binnen de Panningen-gelederen. En terecht, want Panningen schept zich diverse kansen; zo slalomt Ayoub Amhaouch in de 27e minuut op de hem eigen wijze door de Meterikse verdediging en schiet rakelings naast. 3 Minuten later is het wel raak; Jordi Kirkels schiet vanaf rechts in de korte hoek de gelijkmaker binnen: 1-1. Maar ook Meterik krijgt zijn kansen; een kopbal uit een corner belandt buiten bereik van Jordy Nelissen tegen de paal. En zo wordt het rust met een redelijk gelijk opgaande strijd en kansen aan beide zijden. Panningen speelt het wat betere voetbal en de mannen uit Meterik gooien hun fysieke krachten in de strijd.

Na rust verandert er niets. Een verre ingooi van Matijs Heesen belandt na een stuit tegen de lat; loos alarm, uit een ingooi kan immers niet rechtstreeks worden gescoord, De Panningen-aanhang kijkt nu reikhalzend uit naar DE wissel. En jawel hoor, in de 56e minuut is het dan zover. Panningens topscorer en supersub Robin van Osch wordt door scheidend trainer Naard Vaes ingebracht, samen met Tom Wilmer. De verwachtingen zijn hoog gespannen bij de Panningse aanhang. Immers VO scoort altijd. En jawel hoor, 5 minuten later is het al zover. Uit een hoekschop scoort Robin van Osch met een kopbal de 2-1. Meterik doet wel het een en ander terug en na uitglijden van een Panningse verdediger eindigt een Meterikse inzet op een Panningse paal. Ook de Meterikse paal moet het ontgelden: Ayoub Amhaouch raakt eveneens het houtwerk na een heerlijk passje van de man van de wedstrijd, de jonge Dion Vogelsangs. Onvermoeibaar en vaak onnavolgbaar is hij een echte plaag voor de Meterikse verdedigers. En dan in de 80e minuut de genadeslag voor Meterik. Nick Wilmer jaagt op een ogenschijnlijk kansloze bal, die over de zijlijn lijkt te gaan. Hij houdt hem met een sliding binnen en zet voor. Tot ieders verbazing stuitert de bal, zonder dat iemand hem raakt in het Meterikse doel. En dat betekent 3-1 en de beslissing in de wedstrijd. Naard Vaes brengt met Max Lenders een verdedigende middenvelder. Een schitterende vrije trap van Bas Wilmer wordt door de Meterikse doelman uit de kruising getikt. Geen vuiltje aan de lucht voor Panningen. Dion Vogelsangs krijgt een publiekswissel van trainer Naard Vaes. De champagneflessen worden ontkurkt; in de Helenaveense kantine wordt een extra blad bier besteld.

Maar ja, in de films van Alfred Hitchcock zit ook altijd een onverwachte wending van het plot. En zo ook in deze thriller. In de 87e minuut krijgt Meterik een penalty wegens hands toegewezen door scheidrechter Gijs Rongen. Piet Steeghs schiet feilloos binnen. “Anschlusstreffer” voor Meterik: 3-2. Nog steeds geen vuiltje aan de lucht voor Panningen. Maar in de aller-, allerlaatste minuut van de blessuretijd brengt Teun Jacobs namens Meterik de stand op 3-3 met een kopbal uit een hoekschop. Meteen is het einde wedstrijd.

Verlengen dus. In deze verlenging wordt niet gescoord; Meterik blijft volharden in hun opportunistische spel, met lange ballen zetten ze hun spitsen, vaak over rechts, aan het werk. Panningen probeert te voetballen, maar de slijtage wordt nu zichtbaar; de passes worden onnauwkeuriger. Er wordt verder niet gescoord en dus is het penalty’s geblazen.

De eerste 2 strafschoppen zijn voor beide partijen succesvol, maar bij de 3e strafschop van Meterik toont keeper Jordy Nelissen zijn klasse, Panningen scoort wel en leidt met 3-2. Als de 4e strafschop van Meterik naast wordt geschoten en Panningen-spits Dion Cuijpers  zelf scoort, barst de ontlading los, bij alles wat Panningen is. De handhaving in de 3e klasse wordt gevierd als een kampioenschap.

Een fantastisch en dik verdiend afscheidscadeau voor scheidend trainer Naard Vaes. Volgend seizoen speelt Panningen samen met Egchel als fusieverenging PEC ’20 in de 3e klasse.