Café Pierke 40 jaar

Trouwe sponsor van onze club “Café Pierke” bestaat al 40 jaar! Pier en Marleen van harte gefeliciteerd namens de hele groen-witte familie met deze fantastische mijlpaal!

Hieronder het mooie artikel met enkele prachtige foto’s gemaakt door omroep P&M. Klik hier voor de site van P&M waar ook het bijbehorende filmpje te zien is.

40 jaar café Pierke dankzij traantjes

Het waren de traantjes van Peter (Pier) Janssen uit Panningen die ervoor hebben gezorgd dat hij en zijn vrouw Marleen nu 40 jaar eigenaar zijn van café Pierke.

Het echtpaar kocht op 1 april 1981 het café aan de Steenstraat in Panningen. “Een café dacht ik, nou dat weet ik niet. Dan ben je iedere avond verplicht. Maar na wat traantjes bij hem, ben ik overstag gegaan”, vertelt Marleen Janssen-Janssen. “40 jaar is echt lang. Ik had nooit gedacht dat ik het vol zou kunnen houden.”

Bij Pier kriebelde het toen hij al zo’n 6 jaar bij Dotje in Panningen werkte. “Op een gegeven moment dacht ik: ik wil voor mezelf iets gaan doen. Ik heb het er met het vrouwtje over gehad. Ze trapte er op een gegeven moment toch in”, vertelt hij. “Maar in eerste instantie niet”, reageert Marleen.

In het pand zat destijds een hele oude man. “Toen kreeg ik via mijn baas te horen dat het te koop was”, verhaalt Pier. “Na lang pingelen hebben we het gekocht. Ik heb er nooit spijt van gehad.” Toch was Marleen niet altijd even enthousiast. “In het begin toen ik net ging kijken naar het pand zei ik: nee, ik hoef het niet. Het was helemaal oud en boven keek je tegen de pannenlatjes aan. Maar ja dat kon verholpen worden hè.”

Uiteindelijk kocht het stel op 1 april toch het café en kon de verbouwing beginnen. “We waren 25 maart voor de wet getrouwd, want de ouders vonden dat toch iets meer hebben”, vertelt Marleen. “Dat was toen in die tijd. Daarna begonnen we in april met werken. Tijdens de verbouwing bleef ik bij Pier thuis slapen tot boven in het café het bed stond.”

Het cafépaar hield op 25 mei 1981 een grote opening. “Toen wij 25 juni voor de kerk trouwden kwamen er al verschillende caféklanten naar de receptie”, zo herinnert Marleen zich. Café Pierke is inmiddels voor vijf voetbalelftallen van SV Panningen, een wielerclub, motorclub en duikersclub de vaste stamkroeg. “En dan nog veel vaste klanten. Wij hoeven nog niet te mopperen”, zegt Pier. “Er komen ook nog een paar van het begin van 1981. Die hebben nog geen naam op de kruk staan”, grapt Marleen. “Bijna wel”, vult Pier aan.

Een jubileumfeest zit er vanwege de coronamaatregelen nu niet in. “Tegen de tijd dat we er een keer mee ophouden, denk ik dat er nog wel een groot feestje aan zit”, besluit Pier.