Laatste informatie KNVB Corona

Op deze pagina houden we jullie op de hoogte met de meest belangrijke en recente informatie van de KNVB i.v.m. Corona.
De belangrijkste bijbehorende maatregelen en informatie van de KNVB staat hieronder genoemd. Ook heeft de KNVB een speciale pagina op hun website waar het laatste nieuws wordt vermeld, klik hier voor de link.

De maatregelen voor clubs zoals aangekondigd op 23 februari die onderaan dit artikel staan vermeld zijn nog altijd van kracht, ook na de persconferentie van dinsdagavond 20 april. Naar aanleiding van het doorschuiven van de mogelijke versoepelingen naar 18 met het volgende nieuws:

Bericht KNVB 6 mei 2021:
We hebben met pijn in ons voetbalhart moeten besluiten dat de Regiocup voor senioren dit seizoen definitief niet meer haalbaar is. Nu het kabinet de mogelijke versoepelingen van de coronamaatregelen heeft doorgeschoven van 11 mei naar (op z’n vroegst) 18 mei, blijft er te weinig tijd over voor een toernooi. Ontzettend zuur en balen! Wij hadden heel graag gezien dat we inmiddels weer in de buitenlucht konden voetballen, maar helaas is dat niet mogelijk. Wat ons betreft had dit prima gekund, want we weten dat trainen en (lokaal) wedstrijden spelen voor volwassenen in de buitenlucht nauwelijks tot besmettingen leidt. Sporten en bewegen zorgen voor een vitalere samenleving, daar hadden we ontzettend graag weer aan bijgedragen, zeker gezien het feit dat de gemiddelde Nederlander 6 kilo is aangekomen en minder sport dan voor de Coronapandemie. Dit blijven we uiteraard in onze lobby aanvoeren.

Waarom definitief geen Regiocup voor senioren?
Volwassenen van 27 jaar en ouder mogen in elk geval tot 18 mei niet als team trainen, alleen in groepjes van vier. Om verantwoord wedstrijden te kunnen spelen, is een periode van twee tot drie weken nodig om wedstrijdfit te kunnen worden. In dat geval kan de KNVB Regiocup op z’n vroegst in het weekend van 5/6 juni starten. Voor een toernooivorm blijft er dan te weinig tijd over aangezien de zomervakantie op 10 juli van start gaat (regio Noord) en er in de zomer op veel sportcomplexen veldonderhoud nodig is. Daarnaast is het gezien de uitgestelde versoepelingen op dit moment onwaarschijnlijk dat de datum waarop volgens het openingsplan weer wedstrijden gespeeld mogen worden (7 juli) naar voren wordt gehaald.

Hopelijk wel zomervoetbal
Zodra de coronabeperkingen het toelaten, kunnen verenigingen onderling oefenwedstrijden organiseren. Daarnaast is er de hoop dat er in de zomerperiode meer versoepelingen mogelijk zijn, waardoor verenigingen die beschikken over kunstgrasvelden of speciale Beachsoccer-velden ’zomervoetbal’ kunnen organiseren. Wij zullen jullie hierbij gaan ondersteunen. Mocht zomervoetbal niet mogelijk zijn op jouw vereniging, dan adviseren we om toch iets te organiseren voor de senioren (27+), de groep die al lange tijd niet normaal kan trainen. Wellicht bij een vereniging in de buurt (mits de maatregelen daar ruimte voor bieden)? Hierdoor kunnen zij toch nog een ‘wedstrijdje’ meepikken in de mooiste periode van het jaar. Op korte termijn ontvangen jullie meer informatie over onze ondersteuning bij de organisatie van zomervoetbal.

Regiocup voor de jeugd?
De jeugd mag wel al enige tijd normaal trainen en op de eigen vereniging partijtjes spelen. Aangezien zij hierdoor al wedstrijdfit zijn, willen we de optie voor de Regiocup voor deze doelgroep zo lang mogelijk openhouden en niet onnodig of voorbarig de kans op het spelen van wedstrijden verspelen. We blijven in gesprek met ‘Den Haag’ en we blijven zoeken naar mogelijkheden. Zodra hier definitief uitsluitsel over is, communiceren we hierover. Hier vind je de poule-indeling voor de Regiocup, wanneer deze van start kan.

Maatregelen:

Het kabinet heeft dinsdagavond 23 februari aangekondigd dat de huidige lockdown die geldt in Nederland om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan in ieder geval wordt verlengd tot en met 15 maart. De huidige maatregelen die gelden voor het voetbal worden hiermee automatisch ook verlengd tot deze datum. Daarnaast geldt van 21:00u ’s avonds tot en met 4:30u ’s ochtends een avondklok. Deze avondklok blijft tot ten minste maandag 15 maart 4:30u van kracht. Een versoepeling van de maatregelen voor de sport is dat de overheid vanaf 3 maart toestaat dat spelers tot 27 jaar weer samen buiten mogen sporten. De verlenging van de lockdown betekent voor het voetbal verder op hoofdlijnen het volgende:

• Wedstrijden van alle amateurcompetities zijn tot nader order niet toegestaan.
  • Spelers boven de 27 jaar mogen alleen trainen in groepen van twee personen en met onderling 1,5 meter afstand.
  • Voor jeugdteams geldt geen beperking in de groepsgrootte en de onderlinge afstand tijdens de training. Zij mogen onderling trainingswedstrijdjes spelen bij de eigen vereniging.
  • Alle kantines en kleed- en doucheruimtes blijven gesloten.
  • Alle binnensportaccommodaties blijven gesloten.
  • Geen publiek toegestaan op de sportaccommodatie.
  • Alle wedstrijden in de Eredivisie, Keuken Kampioen Divisie en Vrouwen Eredivisie mogen doorgaan.